• خانه
  • یادداشت
  • کشتی مطلا قرآن و مردم فقیر!
کد خبر : 79578
/ 10:47
غلامرضا بنی‌اسدی

کشتی مطلا قرآن و مردم فقیر!

طلا با همه ارزش مادی‌‌اش، به قرآن قدری نمی‌افزاید بلکه ارزش می‌گیرد و البته در نگاه برخی، از ارزش قرآن می‌کاهد. من با نیت و قصد و آهنگ سازندگان کشتی مطلا کاری ندارم اما نتیجه آن در جامعه اصلا خوب نبود.

کشتی مطلا قرآن و مردم فقیر!

قرآن، آیات قرآن، حرف‌به‌حرفی که کنار هم می‌نشیند تا کلمات یک آیه از قرآن را پدید آورد، هزار بار قیمتی‌تر از آن است که آن را با طلا بسنجند. ارزش قرآن هیچ‌وقت به نوع نگارش و جنس نگاشته‌شده نیست بلکه ارزش از آن می‌یابد که کلام خداست و پیام دعوت بندگان خدا به سوی حضرت دوست. طلا با همه ارزش مادی‌‌اش، به قرآن قدری نمی‌افزاید بلکه ارزش می‌گیرد و البته در نگاه برخی، از ارزش قرآن می‌کاهد. من با نیت و قصد و آهنگ سازندگان کشتی مطلا کاری ندارم اما نتیجه آن در جامعه اصلا خوب نبود. وقتی مردم که مخاطبان قرآن هستند هشتشان به گرو ٩ می‌رود و گاه از این هم می‌گذرد و در گرو چهار می‌ماند، وقتی هزینه زنده ماندن از زندگی افتادن است، چه معنی دارد برخی به کار مطلا کردن قرآن بپردازند؟ من این کار را حتی اگر پاک‌ترین نیت‌ها پشت آن باشد کج‌سلیقگی محض و مقابله با فرهنگ قرآنی می‌دانم که انسان‌ها را به پرهیز از زیور‌آلات و زیب و رنگ دنیا می‌خواهند. اگر طلا به کلام خدا و خانه خدا ارزش می‌داد‌، شایسته بود خود نبی مکرم اسلام دستور تحریر آیات با طلا و ساختن کعبه با طلا را بدهند نه اینکه هر‌دو از جمله ساده‌ترین سازه‌ها باشند. آن زمان، شاید به اندازه امروز هم مردم گرفتار نبودند اما امروز، با این شرایط، ندیدم کسی این خبر را بشنود و به جنبه هنری آن توجه کند. ندیدم خبر را بخواند و به تحسین این کار بپردازد. ندیدم با‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌خبر شود از کاری چنین و لااقل سخن به مذمت بر زبان نیاورد. فضای مجازی هم پر است از نقد‌ها و انتقاد‌ها‌. حق هم دارند. هرکس دلش با قرآن است برود و هرچه می‌تواند صرف بهبود اوضاع زندگی مردم کند، نه مردم کافر. همین باورمندان قرآن را می‌گویم که گاه برای خالی بودن سفره‌‌شان، در پیش زن و فرزند‌، هزار بار می‌میرند و زنده می‌شوند. مگر آموزه‌های دینی ما برای مؤمنان حرمتی در راز کعبه و حتی بالاتر از آن تعریف نکرده است؟ پس چه می‌شود ما را که چنین به راهی گام می‌گذاریم که مقصدش تکریم اشرف موجودات نیست؟ سخن به درازا نکشد که در این موارد، باید به «خیرالکلام» بسنده کرد که «قلّ و دلّ» باشد، کوتاه بر دفتر بنشیند و به صدای بلند اعتراض کند با این استدلال که با قرآن نباید بازی کرد حتی اگر طلابازی باشد و -دقیق تر- حتی اگر طلاسازی باشد. همین! 
کلیدواژه ها
اشتراک گذاری
نظــر شـــما
نـــام پســت الکترونیــکی تصویـر امنـیتی