کد خبر : 75505
/ 16:29

«سینمای مشهد‌» یا «‌سینما در مشهد‌»

گر‌چه نفس همین برگزاری جشن روز ملی سینما در مشهد اتفاق فرخنده‌ای است، اما از نقد‌های وارد بر آن‌ می‌توان به همان مشکل همیشگی، حضور گزینشی فعالان این عرصه و بی‌اطلاعی برخی دیگر، اشاره کرد.

«سینمای مشهد‌» یا «‌سینما در مشهد‌»

محمد صادقی/ فیلم‌ساز، کارشناس‌ارشد سینما
روز ملی «سینما» که گذشت بر هنرمندان این عرصه، به‌خصوص خراسانی‌های عزیز، گرامی‌ باد! به‌همین‌مناسبت هم در مشهد جشنی با حضور اهالی سینما و دوست‌داران این حیطه برگزار شد. گر‌چه نفس همین برگزاری جشن اتفاق فرخنده‌ای است، اما از نقد‌های وارد بر آن‌ می‌توان به همان مشکل همیشگی، حضور گزینشی فعالان این عرصه و بی‌اطلاعی برخی دیگر، اشاره کرد. به‌همین‌مناسبت اجمالی از وضعیت سینمای شهرمان را از نظر می‌گذرانیم. برای این منظور باید نگاهی گذرا به هنر سینما ازمنظر نظریۀ فیلم در بستری تاریخی داشته باشیم. امروزه سینما با دو رویکرد یا نگاه کلی مورد‌بحث است. یک نگاه سینما را به‌مثابۀ هنر می‌بیند و اصول زیبایی‌شناسی و اجتماع هفت هنر را شرط می‌داند. این نگاه همان مدینۀ فاضلۀ سینما به‌عنوان هنر است و بیشتر فعالان حرفه‌ای آن در سرتاسر جهان بر همین نگاه صحه می‌گذارند و اصولا عاشقان سینما با همین نگاه به‌سمت آن حرکت می‌کنند. نگاهی دیگر که امروزه مورد‌توجه بیشتر اید‌ئولوگ‌ها و سیاست‌مداران است سینما به‌مثابۀ رسانه است؛ یعنی سینما را به‌عنوان یک ظرف می‌بینند که قرار است حرف‌های مهم را با آن بیان کرد؛ پس ایدئولوژی در مرحلۀ اول قرار دارد و سپس خود سینما یا زیبایی‌شناسی آن در مرحلۀ دوم قرار دارد. تقابل این دو نگاه تقریباً همچنان ادامه دارد.سینمای مشهد (البته، اگر بشود این عبارت را دراین‌زمینه اطلاق کرد) همیشه در بستر همین تقابل شکل گرفته است. با توجه‌داشتن به این نکته که شهر «مشهد مقدس» درکنار چند شهر مهم دیگر کشورمان از مجراهای آفرینندگی و گسترش ایدئولوژی حاکمیت بوده است به‌راحتی می‌توان تشخیص داد «تقابل» ذکرشده در مشهد بسیار پررنگ‌تر از بقیۀ نقاط کشور است. متولیان امر هنر سینما در مشهد، علی‌رغم اسناد بالادستی و رسالتی که از مرکز دارند، باید نیم‌نگاهی نیز به این ویژگی شهر و دست‌اندرکاران آن داشته باشند. اگر نیک بنگریم، این نیم‌نگاه درواقع نگاه اصلی‌شان شده است؛ درواقع ایشان با تقلیل و فروکاست رسالت اصلی رویکرد ایدئولوگ‌محور شهر را انتخاب کرده‌اند. درنتیجه آن تقابل به تقابل هنرمندان سینما و مسئولان امر در استان تبدیل شده است. اصلی‌ترین دلیل مهاجرت هنرمندان نخبۀ این عرصه از شهرمان نیز همین است. البته هنرمندانی هم داشته‌ایم که به‌راحتی تن به طرف غالب ماجرا داده‌اند و همچنان فعال‌اند‌! بنابراین می‌توان ریشۀ اصلی مشکلات سینما در مشهد را در این تقابل جستجو کرد‌.
راه‌های مختلفی برای حل ماجرا هست؛ مثلا می‌‌شود هر دو طرف ماجرا اندکی از مواضع خود پایین بیایند؛ بعد از آن با پیدایش اشتراک و تفاهم شاهد خلق آثاری متوسط یا خوب خواهیم بود. راه دیگر ایجاد صنف یا تشکل خصوصی برای جامعۀ سینمایی شهر است که بتواند حرف‌های همۀ فعالان عرصه را به گوش مسئولان برساند و از انحصارطلبی برخی فعالان این عرصه جلوگیری کند. درمجموع راه‌حل‌های زیادی برای حل مشکلات وجود دارد، اما مهم پیگیری و اجرای آن‌هاست.
زنگ هشدار به‌صدا در‌آمده و هنرمندان اصیل عرصۀ سینمای این شهر یک‌به‌یک با دلی پر‌درد به پایتخت مهاجرت می‌کنند. هر‌چند این مهاجرت باعث شکوفایی هر‌چه‌بیشتر آن‌ها می‌شود، اما دل آن‌ها با شهرشان است. اگر بستری صحیح برای آنان آماده شود، با انگیزه‌ای بالاتر به شهرمان بازمی‌گردند و باعث ارتقای هر‌چه‌بیشتر فرهنگ و هنر آن می‌شوند. 
کلیــد واژه هــا
اشتراک گذاری
نظــر شـــما
نـــام پســت الکترونیــکی تصویـر امنـیتی